Körsångare: 10 tips till dig som tror att du inte kan öva på egen hand

Åh, grattis! För säkert tusende gången har din körledare sagt åt dig och dina medkörsångare att gå hem och öva inför nästa körrepetition. Tillhör du de som när de får höra detta tänker: ”Jag kan inte göra det här på egen hand, jag spelar inte piano, jag har inget instrument och inte absolut gehör”? Här är några idéer till hur du kan öva på egen hand.

Sätt dig med noterna och en penna. Många av dessa punkter kan dessutom genomföras även på offentlig plats. (”Asch, inte ens bristen på rum där jag kan öva ensam fungerar som ursäkt.”)

1. Använd din penna

Även på repetition. Ta för vana att under repetitionen markera svårigheter och problemställen. Det kommer att spara tid när du planerar för din egen övning.

2. Börja med texten

Vet du vad du sjunger om? Vad tänker du kring texten? Om inte körledaren försett dig med en översättning, be om en. Eller ta fram en och dela med dig. Skriv in en översättning över eller under texten. Om man vill gå ännu mer på djupet av en text på ett främmade språk kan man använda ett lexikon eller någon av alla numer tillgängliga online-resurser för att översätt ord för ord. Det är kanske särskilt användbart om det finns ord som förekommer extra många gånger. Då är det värt att veta vad just det ordet betyder.

Vet du vem som skrev texten och varför? Vilken är textens historiska kontext, litterärt såväl som musikaliskt?

3. Analysera musiken

Hur är stycket disponerat? Har det tydliga delar? Finns det delar som repriseras? Är repriserna likadana eller finns det första och andra hus, coda, segno? Vet du vart du ska hoppa och när? Är din stämmas musik dubblerad i en annan stämma, eller går igen i en annan stämma? Finns det tonartsbyten? Taktartsbyten? Att skaffa sig en överblick över stycket hjälper mycket när du sedan ska sjunga det utantill.

4. Finn din start-ton

Tänk ut hur du ska hitta din start-ton för varje ny insats i partituret; är det någon annan stämma som sjunger tonen strax innan? Finns den i ackompanjemanget, om sådant finns? Vilken funktion i ackordet har den ton du ska starta på; grundton? ters? kvint? färgning?

Utveckla din egen vokala initiativförmåga. Undvik att ”flock-sjunga”, att bara följa efter vad de som sitter närmast sjunger. Ta ansvar för att kunna ta initiativet i varje insats.

5. Lyssna på en inspelning

Tillgången till inspelningar av nästan vilken musik som helst är otrolig idag. Leta. Lyssna på mer än en inspelning. Lyssna många gånger och jämför, tills du hittar en eller två som du verkligen gillar. Lyssna och följ med i partituret. Lyssna och försök höra in helheten av alla stämmor. Lyssna och följ noga endast din egen stämma.

6. Sjung inte bara igenom ställena du redan kan

Det är i viss mån slöseri med övningstid. Hitta svårigheterna och problemställena med hjälp av dina noteringar från senaste repetitionen, och försök analysera varför du har svårigheter med just det stället. Försök finna lösningar på problemen.

7. Lös problemen i små steg

Bryt ner svårigheterna till saker du kan göra. Ta sedan ett steg i taget. Öva och upprepa, men bara om du är säker på att du gör rätt. Börja till exempel med bara tonerna/intervallen, i långsamt tempo och med fri rytmik. När det sitter, gå vidare med att sjunga tonerna med rätt rytm. Fortfarande under tempo, om det hjälper. Lägg sedan till att sjunga på text. Om själva texten är svårigheten, börja till exempel med att läsa långsamt med korrekt uttal. Läs sedan ”med sångröst” (röstens sång-läge är ofta högre i tonhöjd än vad tal-läget är). Gå vidare till att läsa ”med sångröst” och med rätt rytm.

Backa gärna till ett långsammare tempo varje gång du lägger på ett nytt lager av komplexitet i övningen. Det är sällan någon idé att öva med dynamik, artikulation och andningar innan du har kontroll över tonerna, rytmerna och texten. Dessutom är det bättre använd tid om den kollektiva repetitionen kan fokusera på just den gemensamma precisionen kring dynamik, balans, artikulation, frasering, samtidighet och dylikt, än att lägga tid på att alla ska lära in sina melodier.

8. Börja bakifrån ibland

Har du någon gång känt att början av ett stycke är prima liv, men slutet höljt i dunkel? Ibland passar det bra att börja med slutet och sedan backa stegvis mot början, och varje gång gå igenom fram till slutet. Om du till exempel jobbar med ett stycke som verkar ha fyra delar, ”ABCD”, börja öva D, sedan CD, sedan BCD och till slut ABCD.

9. Ljuda din stämma

”Sjung” igenom din stämma för ditt inre öra. Det kan du göra medan du tar en promenad, eller sitter i bilen, eller väntar på någon. Gör det strax innan du ska somna. Det kan göras när som helst. (Och bara som en vänskaplig påminnelse: det här är nästan omöjligt att göra med annan musik i luften samtidigt. Ibland är det nödvändigt att ta sig lite egentid i relativ tystnad.)

10. Bara gör det

En stor del av tiden vill jag inte öva. Så är det nog för de flesta. Men nästan alltid får jag saker gjort om jag börjar. Sluta när du tappar fokus eller inte har mer tid. Men undvik inte att börja bara för att tiden är knapp. Jag har aldrig ångrat tid jag spenderat på att öva någonting. Gör dig själv en tjänst och gör övningen till en del av rutinerna.

Jag tror att du har förmågan att klara av de här tio sakerna. Gör dem. De leder in i en positiv spiral, där du kommer att växa av känslan av att bli mer självsäker i din stämma, bidra mer i ensemblen och sjungandet blir ännu mer meningsfullt. Din egen sångteknik kommer också att utvecklas, eftersom du kommer att kunna koncentrera dig på din tonbildning i stället för hur stämman går.

Sådär, då sätter vi igång!

Tack Doreen Fryling för förlagan